Accommodatie

Dublin: Slechtste hostel ooit Tralee Camp Anascaul Dingle: Rainbow Hostel Ventry: wildkamperen! Dunquin Ballyferriter Dingle: Ballintaggart House Tralee Dublin: Isaac's Hostel
Het test-opzetten van de tent in onze oh-zo-grote zolderkamer

We hadden een tent bij ons zodat we overal konden kamperen. Helaas kent de Dingle Peninsula niet heel veel campings. Waar we konden hebben we gekampeerd, maar af en toe hebben we ook in een hostel of B&B geslapen.

Klik op de plaatjes hierboven voor meer informatie.

Anascaul

Ardrinane House Bed & Breakfast

Anascaul B&B

Bij Anascaul is geen camping in de buurt, maar wel een hostel met een kampeerveldje. Het hostel (Fuchsia Lodge) ligt een paar kilometer op de N86 in de verkeerde richting als je de Dingle Way loopt.

Nadat we onderweg een Fransman waren tegengekomen die ook op dezelfde camping bij Camp had gestaan gingen we met z'n 3-en naar de Fuchsia Lodge toe. Helaas, een bus vol met Duitse toeristen had het complete hostel voor zich toegeeigend. We mochten er niet meer staan. We moesten weer terug nar Anascaul lopen waar we toen maar in hetzelfde B&B terechtkwamen als Ray & Jantien.

Website Ardrinane House Bed & Breakfast
De kamer

Ballyferriter

Caife na Cille Bed & Breakfast

Onze laatste dag lopen op de Dingle Way bracht ons in Ballyferriter, een dorpje met ongeveer 15 huizen, 3 pubs, een hotel en een klein supermarktje. Het was heel slecht weer, er was geen camping in de buurt, dus net als in Anascaul zijn we weer in een B&B gegaan.

Het uitzicht

Terwijl ik voor het supermarktje bleef wachten ging Sarah op zoek in het dorp naar iets om te slapen. Ze vond een B&B met een hoog Libelle gehalte. Er zat een klein koffiehuisje aan waar we meteen konden eten.

De volgende dag was weer een stralende dag. Pas toen zagen we het prachtige uitzicht wat we hadden vanuit onze kamer.

Website Caife na Cille Bed & Breakfast
Op de Camp Camping hadden we een Calimero complex

Camp

Shore Acres Caravan & Camping

Camp is geen dorp. Het staat te boek als dorp, maar ondanks zoeken hebben we het niet kunnen vinden. Wat Camp genoemd wordt is een verzameling huizen die niet dicht bij elkaar staan. In de Lonely Planet staat dat het een 'strung-out village' is. Dat is een understatement.

Op de Camp Camping hadden we een Calimero complex

Nadat we in Camp naar een camping hadden gezocht en niet gevonden besloten we het te vragen bij een benzinestation. De camping bleek op een aantal kilometer afstand te liggen, bij het strand. Niet echt dicht bij de Dingle Way, maar we wilden kamperen.

Shore Acres Caravan & Camping is geen echte tent-camping. Zoals overal op de peninsula (en we vermoedden in heel Ierland) was deze camping gericht op stacaravans. De faciliteiten waren heel slecht, maar de camping ligt schitterend; net achter de eerste duinenrij bij de Dingle Bay.

Het uitzicht vanuit de tent

Dinlge

Ballintaggart House

De Fransman die we al in Camp in Anascaul waren tegengekomen waren we de eerste keer dat we in Dingle waren ook al tegengekomen. Hij kampeerde bij Ballingtaggart house en was er enthousiast over.

Het veldje waar we op stonden was ommuurd met drie eeuwen oude rotsstenen muurtjes

Ballintaggart House is een hostel met een complete camping erbij. Het hostel is een jachthuis uit 1703 ongeveer anderhalve kilometer ten oosten van Dingle (vlak bij de N86).

Ballintaggart heeft ondanks dat het een hostel is, zeer complete camping faciliteiten

De camping ligt om het huis heen op drie verschillende velden. Twee velden zijn ommuurd met half ingestorte rotsmuurtjes.

Website Ballintaggart Hostel
Een Guinness op zijn tijd hoort bij Ierland

Dingle

Rainbow Hostel

Net buiten Dingle, vlak bij de Dingle Way, ligt het Rainbow Hostel. Het heeft een veldje waarop gekampeerd kan worden en je mag gebruik maken van de faciliteiten van het hostel. Het veldje is niet echt mooi, het is een voortuin van het hostel, maar het hostel heeft een mooie keuken en de faciliteiten zijn ook goed.

Uitzicht vanuit het Slechtste Hostel ooit

Dublin

Het Slechtste Hostel ooit

Zonder twijfel is dit het slechtste hostel ooit waar we hebben geslapen. Het was goedkoop, maar er zaten gaten in de matras, het bed lag enorm door en het hele gebouw zag eruit alsof het gisteren gesloopt had moeten zijn.

Ons stapelbed het Slechtste Hostel ooit

Uit het raam keek je uit op de treinrails die vlak achter het hostel lag. Gelukkig reden er niet veel treinen, maar als er een reed trilde we ons bed bijna uit.

Het uitzicht van Isaac's Hostel

Dublin

Isaac's Hostel

Nadat we in het Slechtste Hostel ooit in Dublin hadden geslapen op onze eerste nacht wilden we op onze laatste nacht van onze vakantie iets beters.

De zolder dormitory van Isaac's Hostel

Om de hoek van zowel dat hostel als het busstation waar onze busreis uit Tralee eindigde lag Isaac's Hostel. Een erg goed hostel, het was schoon, het had goede bedden en er zat een ontbijt bij (een muffin en koffie en thee, geen Full Irish Breakfast helaas).

Dit hostel had ook de treinrails net achter het hostel liggen, maar als het raam dicht was hoorde we er niets meer van.

Website Isaac's Hostel Dublin

Dunquin

An Oige Youth Hostel

De Dunquin Double

Dunquin is net als Camp niet echt een dorp, maar een losse verzamling huizen die niet echt dichtbij elkaar staan. Het heeft geen camping, maar wel een hostel (waar niet gekampeerd mag worden).

Het uitzicht vanuit de keuken en woonkamer was prachtig, over Blasket Sound kijk je recht op Dunmore Head en Great Blasket Island. Helaas konden we er de volgende ochtend niet meer van genieten vanwege typisch Ierse weer (mist en regen).

Aangezien de prijs van een double nauwelijks duurder was dan twee maal die van een dormitory en omdat we niet op dezelfde dormitory-kamer mochten slapen (An Oige heeft gescheiden kamers) zijn we in een double gegaan. Het is geen kamer met een tweepersoonsbed, maar een kamer met een enkel stapelbed en een aparte douche en wc.

Website An Oige Hostel
Tralee Woodlands Caravan en Camping Park

Tralee

Woodlands Caravan en Camping Park

Tralee is een stadje van 20 duizend inwoners met een klein centrum. De camping ligt vlakbij de Tourist Information. Tenminste, als je de aanwijzingen die ze geven begrijpt. We moesten door het parkje naar een 'gate' lopen. We dachten dat we het wel zouden vinden, maar nee. Met flink wat omlopen kwamen we uiteindelijk aan bij de camping. En vanuit daar vonden we wel de shortcut naar het stadje toe.

Website Woodlands Caravan en Camping Park
Tralee Woodlands Caravan en Camping Park

Tralee

Woodlands Caravan en Camping Park

De tweede keer dat we hier kampeerden werden we vlakbij door de bus gedropt (lang leve Eireann Bus). Het veldje waar we eerst stonden was verregend en we mochten nu overal staan.

Website Woodlands Caravan en Camping Park
Wildkamperen onder Ventry

Ventry (pier)

Wildkamperen

Op een toeristen kaartje van de Dingle Peninsula stond een camping aangegeven tussen Dingle en Dunquin in, op het puntje van de landtong onder de Ventry Baai. Het leek ons een prachtig plek om te kamperen, maar toen we er aankwamen was er geen receptie of faciliteiten gebouw. Er stonden alleen wat stacaravans op een veldje, er was geen tent te bekennen.

Wildkamperen onder Ventry

Op advies van een toevallige voorbijganger hebben toen op tentje in een veldje vlakbij opgeslagen. Niet elke boer vindt het goed als er tenten op zijn veld staan, vanwege verzekeringsproblemen mocht er iets gebeuren, maar bij deze boer mocht het wel tegen betaling van een paar euro's.

Zonder twijfel was het de mooiste plek waar we hebben gestaan met onze tent. Heerlijk zacht geslapen die nacht dankzij het lange gras wat onder onze tent voor een extra zachte laag zorgde.